CORINA PETCULESCU (2020-12-14)

Galeria Arta din Câmpulung Muscel găzduiește, începând de sâmbătă 12.12.2020, expoziția Izvoade sau cum ia naștere icoana pe sticlă.
Expune Corina Petculescu, membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România.
Artista este absolventă a Universității Naționale de Arte, secția Artă monumentală, clasa prof. Ion Grigore, promoția 1998.
Din 1996 și până în prezent a participat la cele mai importante expoziții de artă religioasă, conservare și restaurare, cu precădere la cele dedicate icoanei pe sticlă, domeniu în care s-a consacrat național și internațional.
A fost și este o prezență constantă la evenimentele organizate de Muzeul Național al Țăranului Român, începuturile colaborării cu prestigioasa instituție fiindu-i marcate de sprijinul regretaților Horia Bernea și Irina Nicolau.

„Corina Petculescu, iconar cu un solid background artistic, este unul dintre puţinii care recuperează meşteşugul icoanei, întorcându-se cu fidelitate la canon şi la modelele vechilor şcoli de iconari din Transilvania: Savu Moga, Matei Ţîmforea, Ioan Pop, centrul de la Nicula, şi reconstituie suportul original al icoanei folosind glaja, sticla manufacturată prin suflare, profile de rame şi tipare vechi, izvoade desenate direct după icoanele originale. Atelierul său este dublat de colecţia personală de artă ţărănească, imaginând un spaţiu în care obiectul de patrimoniu alături de obiectul creat şi de cel cotidian construiesc o relaţie armonioasă într-o locuire transfigurată de puterea imaginii sacre. (…) Cămășile femeiești, zgărdanele, scoarțele de Maramureș, icoanele pe glajă, sumanele de Bucovina, înfundate în lăzi de zestre, stând pe podea sau pe perete lângă desenele Mariei, toate poartă cu ele câte o poveste și o istorie de cel puțin 25 de ani, de când au început să fie așezate împreună.” (Lila Passima, site MȚR)

„Izvodul este modelul, manuscrisul, originalul pe care îl folosește iconarul atunci când începe desenul unei icoane pe sticlă. Putea fi transmis sau moștenit. Sursele inspirației iconarilor din trecut erau litografiile, frescele din biserici sau imaginația/creativitatea fiecăruia dintre ei, în funcție de talent și pricepere. Izvodul în sine este desenul în creion pe o hârtie mai subțire, care ulterior, prin ungerea cu ulei, devine transparentă. Este ideal să fie rezultatul unui studiu, chiar după o icoană veche (cea mai bună documentare se face într-un muzeu) sau după o imagine a unei icoane vechi reproduse într-un album de artă. (…) Respect canonul, pentru că și icoana pe sticlă are un canon, ca și icoana pe lemn. Are un duh al ei… Ce înseamnă practic canonul în icoana pe sticlă? Dacă respecți izvodul icoanei vechi, ai respectat canonul.” (Corina Petculescu)

Expoziția, compusă din izvoade, icoane pe sticlă și elemente de mobilier țărănesc pictat, va fi deschisă în perioada decembrie 2020 – ianuarie 2021. Vizitarea ei se face cu respectarea restricțiilor și reglementărilor legale pentru spații închise, specifice perioadei de pandemie, aplicate și afișate în clădirea care găzduiește și galeria.


 

Ioan Crăciun,
Director al Editurii Ars Docendi
Curator al Galeriei Arta

video

Introducere stire


Realizare si gazduire Web: Digital Cable S.A.